Vormsel 2024

Misschien ben je toen je klein was in de kerk gedoopt, daar kun je je vast niets meer van herinneren! Later heb je misschien ook je eerste Communie ontvangen. En nu in deze brief willen we je graag uitnodigen voor het Vormsel, ook als je de eerste Communie nog niet hebt ontvangen of niet bent gedoopt. Je bent nu op de leeftijd waarop je deze belangrijke stap kunt maken. Met deze laatste stap ontvang je de kracht van God: de Heilige Geest!

Toen je gedoopt bent of de eerste Communie hebt ontvangen hebben jouw ouders waarschijnlijk die keuze gemaakt, maar deze brief is gericht speciaal aan jou. Zou je het leuk vinden om samen met jongens en meisjes van jouw leeftijd het katholieke geloof verder te ontdekken? Het is elk jaar weer een gezellige groep!

Als je je aanmeldt, word je uitgenodigd om ongeveer twee keer per maand samen te komen. Op deze bijeenkomsten kom je op een leuke manier meer te weten over God, de kerk en de bijbel. Rond Kerst, Carnaval en Pasen zijn er speciale bijeenkomsten en we gaan ook tijdens het vormselproject een fietsspeurtocht doen voor een goed doel. Ook bezoeken we samen de Bavo-kathedraal in Haarlem.

Op het einde van het jaar in juni nodigen we de Bisschop uit om voor te gaan in een heel feestelijke viering waarin jullie het Vormsel zullen ontvangen. Als je gevormd wordt, ontvang je de kracht van de Heilige Geest in je hart. En die Geest van God blijft de rest van je leven bij je en helpt je om blij en gelukkig te zijn. Het helpt je om als christen, van deze wereld een mooiere plaats te maken.

Hieronder hebben we voor je ouders de belangrijke informatie op een rijtje gezet. Wil je meedoen? Schrijf je dan in en dan zien we elkaar binnenkort!

Groeten, namens iedereen van de vormsel-werkgroep,

Kapelaan Jaider Chantre Sánchez

P.S. Wil je alvast wat meer te weten komen over het Vormsel?

Zoek dan op Youtube naar: bewust katholiek vormsel.

Zoek ook op Facebook en Instagram naar “youth0251” om foto’s te zien van de vormselbijeenkomsten van vorig jaar.

Praktische informatie voor vormelingen en hun ouders/ verzorgers

Regio

We werken met verschillende parochies in de regio samen bij de voorbereiding op het Vormsel: St. Eloy (Beverwijk, Wijk aan Zee), HH. Twaalf Apostelen (Beverwijk), Goede Herder (Bakkum, Castricum), HH. Laurentius en Maria (Heemskerk), O.L.V. Geboorte (Uitgeest) en H. Jozef (Velsen-Noord). De vormselviering waarvoor we de bisschop uitnodigen om voor te gaan, vindt afwisselend plaats in één van de kerken.

Catecheseavonden

De meeste bijeenkomsten vinden plaats op woensdagavond van 18.45 tot 20.30, maar er zijn ook enkele bijeenkomsten gepland op zondagmiddag van 15.45 tot 17.30. We komen bij elkaar in de Esplanadezaal van de Mariakerk, Spoellaan 1, Heemskerk. Meestal zijn er twee bijeenkomsten per maand, soms één. Het project start in november en we hopen dat, dit schooljaar, de kinderen in juni hun Vormsel kunnen ontvangen.

Aanmelding

De tieners kunnen het makkelijkst aangemeld worden via het online formulier: https://forms.gle/e3BGaUddimp69Fzz5
Of stuur een mail naar: heiligvormselgroep@gmail.com

Kosten

We vragen van de ouders van de vormelingen een bijdrage van € 30,– voor het hele jaar. We gebruiken dat bedrag voor de aanschaf van het werkboek en andere materialen, de traktaties, de feestelijke bijeenkomsten (soms eten we gezellig samen!), etc. Als de bijdrage een probleem vormt, dan kunt u dat bij ons aangeven.

Informatieavond

Op woensdagavond 11 oktober a.s. is er een informatieavond voor de ouders samen met hun kind in de Esplanadezaal van de Mariakerk (Spoellaan 1, Heemskerk) om 19.30 uur. Tijdens deze avond maken wij kennis met elkaar en geven we verdere informatie over het project. De informatieavond zal ongeveer om 20.30 uur afgelopen zijn.
Aanmelden voor deze avond kan bij Sindo Núñez Queija (heiligvormselgroep@gmail.com).

Vragen?

Voor vragen kunt u contact opnemen met het secretariaat van de parochie, zie het briefhoofd,  of met Pilar Casanova, tel. 06-52134152 en ook via e‑mail heiligvormselgroep@gmail.com.